דמותו ה(לא) מוסרית של התנ"ך

עם המרצה: יוסי נינוה

“ואהבת לרעך כמוך. ר’ עקיבא אומר: זה כלל גדול בתורה. בן עזאי אומר: זה ספר תולדות האדם, זה כלל גדול ממנו”.

בסדרה זו  ייבחנו הערכים המוסריים, שהיו יסוד אמונתם של כותבי הספרים השונים בתנ”ך. האם יש בתנ”ך ערכי מוסר, צדק, צדקה חברתית, אהבת האדם, שוויון בין בני אדם, ערך לחיי אדם, ועוד? מה מקום האמונה בסולם הערכים? ומה קורה כשמתרחשת התנגשות בין הערכים הדתיים-אמונתיים לבין ערכי המוסר? האם ניתן ללמוד מן התנ”ך ערכי הומניזם, סוציאליזם ופלורליזם, שהם ערכי יסוד של מדינה דמוקרטית מודרנית?

צפו בתקציר הסדרה:

תוכנית ההרצאות בסדרה

1. "אנוכי אל קנא – פוקד עוון אבות על בנים..." | יום ג׳, 24.10.23 בשעה 18:30

דמותו של האל יהווה: אל משגיח, המעניש בחומרה בקנאות ובאכזריות! אל קנא ללא פשרות, הפוגע ומעניש באכזריות חפים מפשע בשל חטאי אבותיהם, ומביא אסונות כבדים על בודדים ועמים שאינם סרים למרותו.

2. אל קנא מנהל את ההיסטוריה | יום ג׳, 31.10.23 בשעה 18:30

האמונה, כי האל יהוה מנהל את העולם על פי אמות מידה של שכר ועונש. כל אירוע היסטורי מוסבר על פי אמונה זו. מה הן אמות המידה הללו. מי קבע אותן?

3. "ונכרתה הנפש ההיא מעמיה" | יום ג׳, 7.11.23 בשעה 18:30

מה מקומו של עונש המוות בדיני האמונה? מהו היחס לחיי אדם כשהם מתנגשים ביסודות האמונה? מה בין עונשי "כרת" ל"מוות"? באילו מקרים מוטלים עונשים אלה? מה מקומם של סיפורים כמו "עקדת יצחק" ו"המבול" בסולם הערכים היהודי?

4. פנחס הכהן: קנאות דתית כאידיאל  - "הוא פנחס הוא אליהו"  (המדרש) | יום ג׳, 14.11.23 בשעה 18:30

דמותו של קנא חסר פשרות. כיצד שימשה דמותו לסמלה האידיאלי של הקנאות היהודית לדורותיה? במה שווים אליהו הנביא הקנא ופנחס הכהן? וכיצד מבטאת דמותו של אלישע הנביא את האלטרנטיבה לשניהם?

5. מי כתב את "עשרת הדברים" | יום ג׳, 21.11.23 בשעה 18:30

כיצד מבטאים הנסחים השונים של "עשרת הדברים" את הניגוד שבין אמונה כוהנית-פולחנית לבין סוציאליזם חברתי-נביאי? ולאן מועדות פניה של החברה היהודית?

6. "אתם קרויים אדם ואין אומות העולם קרויים אדם" | יום ג׳, 28.11.23 בשעה 18:30

מהו היחס לבני העמים האחרים? כיצד נולדו המושגים: "עם סגולה", "זרע כוהנים", "גוי קדוש" ,"עם נבחר"? תחילתה של ההיבדלות מן העמים הסובבים אותנו? מדוע להשמיד את גויי הארץ? מדוע לרצוח את העמלק?

7. "צדק צדק תרדוף" | יום ג׳, 5.12.23 בשעה 18:30

מהו היחס לחלש בחברה בתורה הכוהנית ובספרות הנביאית? מה היחס לחלש שאיננו מבני העם היהודי? כיצד מתקיים צדק משפטי בחוק? האם הוא מתקיים במציאות? האם היו קיימים דיני צדקה חברתית אצל עמי הסביבה?

8. "כי ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים" | יום ג׳, 12.12.23 בשעה 18:30

ההומניזם והסוציאליזם האוניברסאליים אצל הנביאים, כפי שהם מתבטאים אצל ישעיהו ויונה? כיצד נקשרת "מגילת רות" לרעיון זה?

אודות המרצה: יוסי נינוה

בוגר האוניברסיטה בת”א, בחוגים מקרא ולשון עברית. מרצה על נושאים בתנ”ך על פי הגישה המחקרית, הרואה בתנ”ך יצירה אנושית (ללא התערבות אלוהית) בעלת אופי מגמתי אמונתי-דתי-פוליטי.בהרצאות יש ניסיון לזהות את הכותבים, השקפת עולמם ומטרת כתיבתם. בהרצאות באות לידי ביטוי תרבויות הסביבה והשפעותיהן על התרבות הישראלית-יהודית.

מרצה על מורשת השואה. בוגר קורס מדריכים ב”יד ושם” להדרכה בפולין, וכן בוגר קורס הדרכה במוזיאון השואה בוורשה, לשם הדרכה במוזיאון, הדריך קבוצות רבות של תלמידים ומבוגרים באתרי השואה בפולין.

יוסי נינוה מעודכן

בונוס מיוחד לנרשמים לסדרה:

הנרשמים לסדרה זו יקבלו גם גישה לצפייה ב 3 הרצאות נוספות!

הצפייה בהרצאות הבונוס זמינה מיד עם הרישום לסדרה למשך 3 חודשים.

מהפכות ומרידות לאורך התנך

מהפכות ומרידות לאורך התנ"ך – כיצד התעוררו? לאן הובילו את מובילי הרפורמה?

בדרך אל הטוב, בדרך אל האידיאל אנו עוברים מהמורות קשיים ובעיות רבות. כדי להמשיך אל האידיאיל נדרש לעיתים לעצור, להפוך הכל, לסדר מחדש ולהמשיך בדרך. בהרצאה נעסוק במספר מהפכות שנועדו ליצור ‘סדר חדש’ החל מסדר עולמי חדש הנעשה ע”י אלוקים ועד לסדרי שלטון מינהל ודת שמלכים ומנהיגים יזמו והובילו בימי הממלכה ובימי שיבת ציון. לא תמיד מהפכות הצליחו למלא את ייעודן ולעיתים אף השיגו את ההפך. אם כך כיצד ניתן לייצר שינוי? כיצד ניתן באמת לחזור ולדבוק בדרך אל האידיאל?

דרור חמאווי

מרצה: דרור חמאווי

מנהל חינוכי של ‘מסע ישראלי’, מורה להיסטוריה ואקולוגיה ומדריך טיולים

אשת לוט מביטה עד כלות | שלי אשכולי

אשת לוט מביטה עד כלות

מדוע מתיישבת משפחתה של אשת לוט דווקא לרגלי הר סדום? מה החטא החמור שהיא אשמה בו, והאם יש שם, לאשה הניצבת בדרך עד היום?

שלי אשכולי

מרצה: שלי אשכולי

חוקרת נשיות עברית בעולם העתיק, מורת דרך במרחבי הטבע והטקסט המקראי

תקדים משפטי : בנות צלפחד וירושת נשים

תקדים משפטי : בנות צלפחד וירושת נשים

נחלת המשפחה הייתה הרכוש העיקרי והחשוב ביותר בעולם הקדום והוא עבר בשלמותו לבן יורש אחד. אלמנה לא ירשה את נכסי בעלה ובת לא ירשה את נכסי אביה. פרשת חמשת בנותיו של צלפחד מעלה בעיה עקרונית: מה דין הרכוש במשפחה שבה נולדו רק בנות? בניגוד להנחה הרווחת בימינו, התנ”ך קובע בפירוש שבנותיו של צלפחד לא היו פמיניסטיות ובוודאי של ירשו את נחלת אביהן. יחד עם זאת, הפתרון שנמצא לסוגיה זו מהווה תקדים משפטי מרתק, עליו נדון בהרצאה זו.

ליאורה רביד

מרצה: ד"ר ליאורה רביד

ד”ר לתנ”ך, סופרת ומרצה על ההיסטוריה והחברה בתנ”ך

עלות הסדרה 285 ₪ -
להרשמה מלאו את הטופס ותועברו לדף תשלום מאובטח

כל הזכויות שמורות להרצאות מהכורסא 2021

Skip to content