שיחה בשניים -
הולדת הפוליטיקה - מאפלטון ועד הרצל

מרצים: טובי פולק ופרופ' אבי שגיא

התורות הפוליטיות מימי אפלטון ואריסטו ועד לעידן המודרני, מהאדם האידיאלי לאדם הריאלי.
על לידתה של הפוליטיקה המודרנית – בין דיקטטורה לדמוקרטיה.
על מקומו ומרכזיותו של האדם במדינה (פוליס) ובחברה שבה הוא חי ופועל.
אלוהים והפוליטיקה: בין יהדות לנצרות.

התפתחות הפוליטיקה לאורך הדורות. ליברליזם ופלורליזם ומה שביניהם

תוכנית ההרצאות בסדרה

1. אפלטון ואריסטו – מהאדם האידיאלי לאדם הריאלי

מהי בעצם הפוליטיקה? אם האדם הוא יצור פוליטי? הפוליטיקה מסמנת לא רק את המרחב השלטוני והמדינתי, אלא מגדירה באופן עמוק את המרחב האנושי.זאת הבין אפלטון ובהמשך גם תלמידו אריסטו. שני ההוגים המובילים האלה הגיעו לתובנות שונות ביחס לשאלת הזיקה של האדם לפוליטיקה. בעולם העתיק המרחב היחיד שבו התקייםמרחב חיים  היחיד בו כל בני האדם נטלו חלק הוא המרחב הציבורי, שהיה גם המרחב הפוליטי. 

2. לידת הפוליטיקה - מהדיקטטורה של אפלטון לדמוקרטיה של אריסטו

אריסטו היה ההוגה הראשון שניסח את התיאוריה הדימוקרטית, הרלוונטית גם לימינו. לדעתו אדם הוא הומו-פוליטיקוס – ייצור חברתי-מדיני; זאת היותו יצור רציונלי. בניגוד לאריסטו מורו אפלטון סבר שהמרחב הפוליטי הוא מרחב בעייתי שיש למשטר אותו כדי ליצור את הדגם של האדם האידיאלי. אריסטו הפך את התמונה על פיה. לדעתו, האדם כיצור מדיני מממש את עצמו בפוליטיקה. לפיכך כל אדם עשוי להיות המנהיג. אפלטון, כפי שהצביע קרל פופר, הוא אויבה של החברה החופשית, מפני שהוא מציב דגם של חיים אידיאליים החל על כל בני אדם. לעומתו אריסטו מאמין באדם וביכולתו לארגן את חייו

3. מקום ומרכזיות האדם במדינה (פוליס) ובחברה

שיטת משטר מדינית משקפת תפיסה של האדם ושל החברה. בתפיסה האפלטונית, שיטת המשטר הפוליטית היא כזו שבה השליט הוא הכל יכול – יודע האמת היחיד; ניגודו המובהק הוא אריסטו, שמניח שהמרחב הפוליטי משקף את טבעו של האדם. לדעתו, על כל בני האדם להיות שותפים בפוליטיקה. אריסטוהציב את הדגם של דמוקרטיה ישירה. בכל מציאות פוליטית מתקיים מאבק בין האדם הריאלי לאדם האידיאלי המדומיין. מאבק זה אופייני לא רק לעולם היווני אלא גם לעולם היהודי העתיק, בו המאבק בין האידאלי לריאלי קיבל פנים רבות ומגוונות, ובכך נדון בפירוט.

4. אלוהים והפוליטיקה: על הולדת התנועה הציונית כתנועה פוליטית

בפרק זה נתמקד בעולם היהודי. בעידן שלטון הקהילות הייתה אוטונומיה לקהילה והיא נשלטה על ידי אליטה רבנית וכלכלית. עם מתן האמנסיפציה ליהודים, התפורר המבנה מבנה הקהילה והיהודים פכו ליחידים שלהם הוענקו זכויות . ליהודים היית תודעה של אחדות גורל, אחריות, הכרה בצורך ליצור מבנים וקהילות שהיו הכרחיים להמשך קיומו. העם היהודי היה עם שהתקיים מחוץ להיסטוריה וחייונדחקו אל הספרייה. יש הוגיםשסברו כי הלאומיות היהודית מתקיימת במרחב התורה. בפועל, מדובר בדוגמה יחידית בהיסטוריה האנושית. היהדות שרדה על פני אלפי שנים עד שהכמיהה לחזרה לטריטוריה – החזרה לארץ – הולידה את התנועה הציונית. תנועה זו סירבה למיקומו של היהודי כרוח רפאים בהיסטוריה; היא הניחה כי העם היהודי הוא עם ריאלי הזכאי, בלשנו של פינסקר לאוטואמנסיפציה, היינו להגדרה עצמית מדינית. כך יצרה התנועה הציונית את מדינת ישראל.

אודות המרצים:

טובי פולק

עיתונאי עצמאי, כותב, עורך, הבעלים של הפודקאסט “על הדרך”
לשעבר חבר מערכת מעריב: כותב, עורך ספורט, חדשות ואקטואליה. רכז הכתבים של העיתון.
מייסד ועורך ראשי של מעריב אינטרנט ועוד.
מייסד ועורך ראשי של העיתון (אונליין) העצמאי “מגפון” לשעבר הבעלים של הבלוג “אמרתי לכם” בעיתון הארץ הבעלים של הפודקאסט “על הדרך | שיחות עם טובי פולק” (מיולי 2021): שיחות על הדרך בנושאי אקטואליה, פוליטיקה, חברה, עיתונות, תקשורת, משפט, פילוסופיה, צבא, יחסי חוץ, תרבות, ספורט ועוד

פרופסור אבי שגיא

,פילוסוף וחוקר של הפילוסופיה היהודית. פרופ’ (אמריטוס) המחלקה לפילוסופיה אוניברסיטת בר אילן. חתן פרס ביאליק ל-2022. מייסד והמנהל הראשון של התוכנית ללימודי פרשנות ותרבות לתארים מתקדמים, בבר אילן, עמית מחקר בכיר מכון שלום הרטמן ירושלים
עורך סדרת הספרים “פרשנות ותרבות” הוצאת כרמל-ידיעות אחרונות

בונוס מיוחד לנרשמים לסדרה:

הנרשמים לסדרה זו יקבלו גם גישה לצפייה ב 3 הרצאות נוספות!

הצפייה בהרצאות הבונוס זמינה מיד עם הרישום לסדרה למשך 3 חודשים.

סוקרטס – האיש שידע שאינו יודע

למרות שלא הותיר אחריו כתבים כלל, סוקרטס נחשב על ידי רבים לאבי הפילוסופיה המערבית. לא הרבה ידוע לנו על אודותיו, וגם המעט הזה, רצוף סתירות (“הבעיה הסוקרטית”). ובכל זאת, אורח חייו יוצא הדופן של סוקרטס, ושליחותו האלוהית בחיפוש אחר הגדרות המידה הטובה, הם שם דבר בעולם הפילוסופיה. סוקרטס פעל בעיר-המדינה היוונית אתונה, שהייתה דמוקרטיה, אם כי לא באופן שמוכר לנו כיום, והחליטה להיפרע ממנו במסגרת משפט ציבורי שהוא מן המפורסמים בהיסטוריה. משנתו וחקירותיו, והתקופה ההיסטורית התוססת שבה פעל, עתידים להפוך את סוקרטס לקדוש המעונה הראשון של הפילוסופיה.

ניב_גולדשטיין-1

מרצה: ד”ר ניב גולדשטיין

סופר ומרצה למחשבה מדינית באוניברסיטת בר-אילן

איך התחיל הרנסנס? המהפכה של פטררקה

בהרצאה זו נעסוק בהתחלות של הרנסנס האיטלקי; מה זה בעצם ‘רנסנס’? מתי ואיפה הוא התחיל? מי היו אנשי הרנסנס הראשונים ובמה הם עסקו? מה היתה התנועה ההומניסטית המזוהה עם הרנסנס? נגד מה יצאו אנשי הרנסנס? מה הם רצו להשיג? מה היה תפקידו של ‘אבי הרנסנס’ פרנצ’סקו פטררקה (1374-1304) וכיצד נקשר הרנסנס בעולם המודרני?

פרופ' עמוס אדלהייט

מרצה: פרופ’ עמוס אדלהייט

מכהן כפרופסור בחוג לפילוסופיה באוניברסיטת מיינות’ (אירלנד)

אתונה

אתונה – מהאקרופליס ועד מוזיקת הנשמה של יוון - הרבטיקו

כאן נולדה תרבות המערב – הדמוקרטיה , מערכת המשפט, התיאטרון ועוד. נכיר את סיפור האקרופוליס –אחד האתרים המרגשים בעולם, נטייל בשכונות של אתונה, נתוודע לסיפור היהודי ונגלה מה הקשר למשפחת רוטשילד.

נבין איך נולדה מוזיקת הנשמה של יוון – הרבטיקו, ואף נאזין לה.

דבורה רוטברט

מרצה: דבורה רוטברט

מרצה לספרות ותרבויות עולם

עלות הסדרה 225 ₪ -
להרשמה מלאו את הטופס ותועברו לדף תשלום מאובטח

כל הזכויות שמורות להרצאות מהכורסא 2021

Skip to content