חמש המגילות של התנ"ך

מרצה: יוסי נינוה

סדרה זו תעסוק בחמישה ספרים שקובצו יחדיו, כנראה במאה ה-13 ואילך.

למעשה, אין בין הספרים הללו קשר כלשהו.
האחד הוא ספר שירי אהבה, השני בתולדות דוד המלך, השלישי הוא ספר קינות על חורבן הבית, הרביעי הוא הוא ספר פילוסופי העוסק במהות החיים, והחמישי עוסק ביהודי פרס.

על פי המסורת, כל אחד מהם נקרא בבית הכנסת בחג או מועד אחר:
שיר השירים בפסח, רות בשבועות, איכה בט’ באב, קהלת בסוכות ואסתר בפורים.
הספר היחידי הנקרא “מגילה” הוא אסתר, אח”כ נדבק השם “מגילה” לכל ארבעת האחרים.

תוכנית ההרצאות בסדרה

1. ״שיר השירים – "מה יפית ומה נעמת, אהבה בתענוגים

שיר השירים - המופלא והנהדר שבספרי התנ"ך. אוסף שירי אהבה בין  האוהב "כתפוח בין עצי היער" לאהובתו "כשושנה בין החוחים". שני נאהבים השרים שירי אהבה וחשק ללא עכבות, וללא חשש - שירי ערגה, שירי פגישה, שירי אהבהבים, תיאורי גוף נחשקים,  שירים חושניים המדיפים טעם וריח, ומלאים דימויים נפלאים. מי כתב את השירים הנפלאים הללו? ומדוע נזקקו חז"ל להמשיל אהבה חושנית של נער ונערה לאהבת ישראל ואלוהיו?

2. מגילת רות - סיפור על אנשים טובים

מי כתב את הסיפור הזה, שגיבוריו הם אנשים טובים מאד: רות – המקריבה עצמה למען טובתה של חמותה נעמי, ובועז שאינו מנצל את תלותה הכלכלית של רות בשל עוניה? מדוע נכתב הסיפור הזה? מהו היחס למואבים בפרט ואל הגויים ככלל?. בהרצאה זו נלמד גם על מנהגי התקופה וחוקיה.

3. חוכמת קהלת - אכול ושתה כי מחר תזקין

הרצאה זו תתייחס לספרי הפילוסופיה בתנ"ך, שאחד מהם הוא ספר קהלת. ספר בעייתי מבחינת האמונה ולכן כמעט ולא נכנס לתנ"ך. הספר בוחן את החיים מנקודת מבט של זקן בעל ניסיון, המציע לנער הצעיר- מהי הדרך הכדאית לבחור בה.

4. מְגִלַּת הֶסְתֵּר - סיפורה של יהדות מתבוללת

סיפור מגילת אסתר הוא סיפורה של ההיסטוריה היהודית בגולה. מבט אחר על גיבורי המגילה האשמים בגזרות המן. מדוע דומה הסיפור באופן מפתיע לסיפור יוסף במצרים ומהו המסר היהודי אותו רצה הסופר ללמד את קוראיו בהמציאו סיפור דמיוני נפלא שכזה? נגלול את סיפורה של יהדות מתבוללת המביאה על עצמה את אסונה, כי "רווח והצלה יעמוד ליהודים במקום אחר".

4. מגילת איכה - ספר הקינות על החורבן

"שָׁבַת מְשׂוֹשׂ לִבֵּנוּ, נֶהְפַּךְ לְאֵבֶל מְחֹלֵנוּ, נָפְלָה עֲטֶרֶת רֹאשֵׁנוּ". השירה העצובה מפיו של המשורר שראה את חורבן ירושלים וחורבן המקדש ומקונן מרה על סופה של ממלכת יהודה.

אודות המרצה:

יוסי נינוה

בוגר האוניברסיטה בת”א, בחוגים מקרא ולשון עברית. מרצה על נושאים בתנ”ך על פי הגישה המחקרית, הרואה בתנ”ך יצירה אנושית בעלת אופי מגמתי אמונתי-דתי-פוליטי.בהרצאות יש ניסיון לזהות את הכותבים, השקפת עולמם ומטרת כתיבתם. בהרצאות באות לידי ביטוי תרבויות הסביבה והשפעותיהן על התרבות הישראלית-יהודית.

מרצה על מורשת השואה. בוגר קורס מדריכים ב”יד ושם” להדרכה בפולין, וכן בוגר קורס הדרכה במוזיאון השואה בוורשה, לשם הדרכה במוזיאון, הדריך קבוצות רבות של תלמידים ומבוגרים באתרי השואה בפולין.

יוסי נינוה

בונוס מיוחד לנרשמים לסדרה:

הנרשמים לסדרה זו יקבלו גם גישה לצפייה ב 3 הרצאות נוספות!

הצפייה בהרצאות הבונוס זמינה מיד עם הרישום לסדרה למשך 3 חודשים.

סיפור גילוי המגילות הגנוזות

נפתח בגילוי המקרי של שבעת כתבי היד הראשונים בידי הבדואים במערה 1 בשנת 1947, הממוקמת ליד קומראן, על החוף הצפון-מערבי של ים המלח. מכאן ואילך מוצג באופן שיטתי גילוי המערות האחרות, עם תיאורים כלליים של הכתבים שנחשפו בהן. כמו כן, הרצאה זו תסקור כמה מדמויות המפתח בדרמה הארכיאולוגית הזו, שמילאו תפקיד מכריע בתולדות התגלית.

ד”ר אדולפו רוייטמן

מרצה: ד”ר אדולפו רוייטמן

אוצר ומנהל היכל הספר לשעבר במוזיאון ישראל (1994-2024), חוקר ספרות ודת ישראל בתקופת הבית השני.

מהם הספרים החיצוניים

מהם הספרים החיצוניים

בהרצאה הראשונה בסדרה ניתן מבוא ורקע להבת הספרים החיצוניים. נספר מדוע נאסרו לקריאה ועל השפעתם העצומה על היהדות והנצרות בת ימינו.

ליאורה רביד

מרצה: ד"ר ליאורה רביד

ד”ר לתנ”ך, סופרת ומרצה על ההיסטוריה והחברה בתנ”ך.

בעקבות המגילות הגנוזות במדבר יהודה

בעקבות המגילות הגנוזות במדבר יהודה

בקומראן, אתר לא גדול לחופו של ים המלח, התגלתה תגלית ארכאולוגית מהחשובות שהתגלו במאה ה20 – מגילות מדבר יהודה.

על גילויים של המגילות וחשיבותן- בסרט שלפנינו

אביבית ברוקשטיין

מרצה: אביבית ברוקשטיין

מורת דרך, מרצה ומדריכת סיורים בקתדרות ומכללות

עלות הסדרה 245 ₪ -
להרשמה מלאו את הטופס ותועברו לדף תשלום מאובטח

כל הזכויות שמורות להרצאות מהכורסא 2021

Skip to content