המורדות הגדולות של התנ”ך

מרצה: יוכי ברנדס

כשיוכי ברנדס כתבה את ספרה **שבע אמהות** היא אספה סיפורים על נשים שסופרו בידי נשים ונשתמרו בחלקם (ולעתים אף בשלמותם) בתוך התנ”ך והופתעה לגלות בכולם קונבנציה ספרותית זהה: היה הייתה פעם אשה שלא הלכה בתלם הנורמות והדוגמות שקבעו הגברים השליטים, אלא פעלה לפי רגשותיה ורצונותיה.

סיפור פטריארכלי היה מסתיים בכך שהאשה נסקלה או לפחות סולקה – אבל כל הסיפורים שיוכי ברנדס זיהתה כנשיים  מסתיימים באופן המדהים הבא:

בזכות האשה הלא צייתנית הזו עם ישראל חי. עם ישראל שרד בזכות נשים מרדניות.

במהלך הסידרה נלמד ששה סיפורים חתרניים בתנ”ך. כל סיפור צופן מסר נשי אחר שמערער על הסדר הקיים, אך  לא בשביל להרוס, אלא בשביל לבנות.

אלו סודות נשיים הורישו לנו אמותינו הקדומות? כיצד הצליחו סיפוריהן לשרוד את עורכי התנ”ך הפטריארכליים? והאם המסרים הנושנים שלהן בכלל רלבנטים לחיינו כאן ועכשיו?

צפו בתקציר הסדרה

תוכנית ההרצאות בסדרה

1. בת פרעה - בתו של אלוהים

מה הניע את בת פרעה למרוד באביה ובחוק המצרי? איזה מסר חתרני-משפטי טמון בשם משה שנתנה לתינוק שהצילה? ואיזה מסר חתרני-דתי טמון בשם 'בתיה' שנתנו לה חז"ל?

2. מרים - מי מפחד מגדולת הנביאות?

למה התנ"ך לא מספר לנו על נבואתה של מרים? ולמה היא מכונה בחלק מהסיפורים אחות אהרון ולא אחות משה? מדוע סיפור מחאתה התערבב עם סיפור האשה הכושית לבלי הפרד? ואיך עונש הבידוד שגזר עליה אלהים הוביל דווקא להעצמתה?

3. תמר - אפילו גילוי עריות

למה תמר גונבת את זרעו של חמיה במקום לתבוע ממנו חליצה? מדוע יהודה מצדיק את כלתו החוטאת? ואיך זה התנ"ך היהודאי שלנו מעז לספר על אשה כנענית שהרתה בגילוי עריות את אבי שושלת בית דוד?

4. מיכל - האוהבת היחידה בתנ״ך

מדוע אין בסיפורי התנ"ך נשים מאוהבות? למה אם כך התנ"ך שב ומדגיש את אהבתה של מיכל לדוד? והאם חייה הטראגיים של מיכל מחנכים לכניעה נשית או דווקא להעצמה נשית?

5. אסתר- הלוחמת שהתחפשה לברבי

למה אסתר מתוארת בתחילת המגילה בהנגדה למלכה ושתי המורדת? האם באמת "אֶת מַאֲמַר מָרְדֳּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה"? מה סוד ההצלחה של תוכנית הפעולה שלה? ומה הופך אותה לאדם הכי חכם בתנ"ך?

6. רות - הסיפור הכי מטריארכלי בתנ״ך

איזו ביקורת חברתית מסתתרת בסיפור המגילה שכולו נאמנות וחסד? ואיזו ביקורת דתית מסתתרת בסיפור המגילה שכולו חוק וסדר? מה סוד ההצלחה של רות ונעמי? איך הן טיפסו מאשפתות לצמרת? איך 'אחוות-נשים' הפכה בידיהן לכוח מנצח? ולמה מגילה כל כך נשית מתחילה ומסתיימת בגברים?

אודות המרצה:

יוכי ברנדס

סופרת, מרצה ומורה לתנ”ך.
גדלה בחברה החרדית במשפחת אדמו”רים חסידית.
בעלת תואר ראשון בתנ”ך וחינוך, ותואר שני בתנ”ך ויהדות. מלמדת באוניברסיטת בר אילן.
לימדה בעבר בבתי ספר תיכוניים (מהזרם הממלכתי, המסורתי, והממלכתי דתי), בבית שמואל בירושלים, באוניברסיטת רייכמן בהרצליה, ובמוסדות לימוד נוספים ברחבי הארץ.

פירסמה עד כה אחד עשר ספרים (שלושה עיון ושמונה פרוזה), כולם רבי מכר גדולים.
יצירתה מתמקדת בתרבות היהודית על כל רבדיה: התנ”ך, ספרות חז”ל, ההגות היהודית, ההלכה, התפילה, הקבלה, החסידות והציונות. ספריה מספרים את סיפורן של דמויות ידועות בתרבותנו שחוללו בה מהפכות משמעותיות. למשל: שאול ודוד מייסדי ממלכת ישראל, רבי עקיבא ועמיתיו התנאים הוגי היהדות, הבעל שם טוב וחסידיו מחוללי החסידות, ביאליק וחבריו יוצרי התרבות העברית החדשה, ועוד.
אבל ברנדס מקפידה להשמיע גם את קולן של הקבוצות שהפסידו את ההיסטוריה. למשל: בית שאול, בית שמאי, ראשוני החסידות, וכמובן הנשים. כל ספר שלה מספר על נשים שבלעדיהן המהפכה לא הייתה מתחוללת או לא הייתה מצליחה, אך פועלן כמעט נמחק מן הספרות הקנונית בידי הכותבים והעורכים לדורותיהם שדאגו להנציח רק, או בעיקר, את הגברים. ברנדס פיתחה עם השנים מיומנויות של בלשית ספרותית. היא חושפת בתרבות העשירה שלנו טקסטים חבויים של נשים שמאפשרים לה להעניק לדמויות הנשיות בספריה עומק ומורכבות.

(הערה: המידע על יוכי ברנדס לא מלווה בלינקים כי אין לה אתר והיא לא רשומה בשום רשת חברתית. יצירתה מחייבת אותה להתנתק ואף להתבודד. רק כך היא יכולה לכתוב.)

בונוס מיוחד לנרשמים לסדרה:

הנרשמים לסדרה זו יקבלו גם גישה לצפייה ב 3 הרצאות נוספות!

הצפייה בהרצאות הבונוס זמינה מיד עם הרישום לסדרה למשך 3 חודשים.

אברהם ושרה

אברהם היה המאמין הראשון, שקיבל את הצו ״לך לך״ ואת ההבטחה לצאצאים “כחול אשר על שפת הים” אשר יירשו את הארץ. איתו יצאה לדרך שרה… יפת המראה והעקרה. אז איך תתממש ההבטחה? נעקוב אחר סיפור אברהם ושרה, לוט האחיין והגר השפחה.

נויה שגיב בר גורדון 150

מרצה: נויה שגיב

מרצה ומורה למקרא, סופרת, דוק’ בחוג לספרות באונ’ ת”א, מרצה בסמינר הקיבוצים.

מעמדה של האישה בתנ״ך

מעמדה של האישה בתנ״ך

נדון במעמדה של האישה בתנ”ך. כיצד ומדוע היה נמוך משפטית, כלכלית וחברתית משל הגבר. היא ניתנה לנישואין לאיש שבחר לה אביה, גם אם מעולם לא פגשה אותו קודם לכן. למן אותו יום חייה, מיניותה וילדיה השתייכו לבעלה. גבר היה יכול לגרש את אשתו, אך היא לא יכלה להתגרש ממנו. גבר היה רשאי לשאת נשים רבות, ואישה הייתה מותרת רק לבעלה.

ליאורה רביד

מרצה: ד"ר ליאורה רביד

ד”ר לתנ”ך, סופרת ומרצה על ההיסטוריה והחברה בתנ”ך.

מבוא לפמינזם

מעמד הנשים בעולם אז והיום, ומקורות הסדר החברתי – הפטריארכיה – המנציח אותו. נבין איך סדר זה נוצר, מה הטיעונים המשמרים אותו ומה המחירים שלו.

אילה שני

מרצה: אילה שני

רבה חילונית-הומניסטית, מאמנת בכירה ופמיניסטית גאה

עלות הסדרה 265 ₪ -
להרשמה מלאו את הטופס ותועברו לדף תשלום מאובטח

כל הזכויות שמורות להרצאות מהכורסא 2021

Skip to content