“הספרים החיצונים” נכתבו בארץ ישראל (מרביתם) במקביל לימים שבהם התנ”ך הועלה על הכתב בבית המקדש שעמד בירושלים. אך מכיוון שכבר לפני 2,000 שנה הוצאו מארון הספרים היהודי ונאסרו לקריאה, מעטים יודעים על קיומם. הספרים החיצונים מתארים את החברה העממית שחייתה הרחק מירושלים ומבית המקדש – ולפער העצום שבינה לבין החברה שמתאר התנ”ך, נקדיש את הסדרה.
ד”ר לתנ”ך, התמחתה בהיסטוריה והחברה שעליה מספר התנ”ך, מקדישה את חייה לחקר התנ”ך מן הפן ההיסטורי. מחברת הספרים ‘התנ”ך היה באמת’ ו- ‘Daily Life in Biblical Times’.
הרצאות הבונוס הוקלטו מראש, כך שניתן לצפות מיד לאחר ההרשמה או מתי שרוצים, 24/7 – בקצב שלכם!
הצפייה בהרצאות הבונוס זמינה מיד עם הרישום למשך 3 חודשים.
בקומראן, אתר לא גדול לחופו של ים המלח, התגלתה תגלית ארכאולוגית מהחשובות שהתגלו במאה ה20 – מגילות מדבר יהודה.
מורת דרך, מרצה ומדריכת סיורים בקתדרות ומכללות
הסופר אמנוון שמוש מספר את סיפורו של כתר ארם צובא, החשוב בכתבי היד של התנ”ך שנכתב בטבריה בשנת 930 בקירוב. זהו כתב היד הקדום ביותר שנמצא כתנ”ך שלם הכולל ניקוד, טעמים ומסורה. הכתר, שההשערה סוברת כי הרמב”ם הסתמך עליו בקביעת הלכות, נכתב בידי הסופר שלמה בו בויאעא והניקוד והטעמים שבו מיוחסים לאהרן בן אשר, גדול בעלי המסורה. חוקרי המקרא רואים בכתב יד זה את הנוסח המדויק ביותר של התנ”ך.
סופר ומשורר ישראלי. זוכה פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים 3 פעמים (בשנים 1979, 1997 ו-2000), פרס נשיא המדינה לספרות (2001) ופרסים רבים נוספים. חלק גדול מכתיבתו עוסק ביהדות המזרח, מתוך שאיפה למזג את התרבויות והשפות שעליהן גדל, העברית, הערבית והצרפתית.
התנ”ך שלנו מביא לנו סיפורים רבים על נשים. החל מחווה, האישה הראשונה, ועד יהודית שערפה את ראשו של המצביא האשורי הולופרנס. ביניהן ישנן גם אשת פוטיפר, דלילה של שמשון, יעל וסיסרא ועוד. בהרצאה ייחודית זו ננסה לעמוד על החלוקה המרתקת בין האישה הגיבורה לבין האישה ההורסת (-פאם פאטאל) ונצפה כיצד אמנים שונים התייחסו לכך ביצירותיהן.
סופר ומרצה בכיר לתולדות האמנות, האמנות הנוצרית והמיתולוגיה