העבדות בעת העתיקה אשר הייתה נפוצה ביהדות ובעמים אחרים.
ביסודה של העבדות הונח ראשית כל האינטרס הכלכלי, איך הוא הושפע עם הזמן משיקולים משפחתיים- אנושיים, דתיים ואף פילוסופים. העיקרון הראשון כשמזכירים את העבדות הוא שעלינו להתעלם מכל הנימוקים המוסרים וההומניסטים שאנחנו מכירים מהעולם המודרני כדי להכיר תופעה שאף חברה ודת פגאנית יהודית ונוצרית לא התנגדו אליה.
על ההיבטים הללו תדון הסדרה הכוללת ארבע הרצאות, באמצעות מקורות ספרותיים, פפירולוגיים, ותעודות שונות אשר שרדו עד היום וכך ננסה להציג תמונה קונקרטית על תופעת העבדות. כאמור, מטרתנו תהיה להבין עד כמה לתופעה הזו היו השלכות על חיי אדם, חיי המשפחה והחברה כולה.
ילידת פריס. הגיעה לירושלים בסוף שנות השמונים עם אהבה אין סופית לעיר. בעלת תואר שני ודוקטורט, מאונ׳ בר אילן, בחוג לתולדות ישראל נושא: “עבדות ויהדות בתקופת בית שני על פי מקורות יווניים”.
הצפייה בהרצאות הבונוס זמינה מיד עם הרישום לסדרה למשך 3 חודשים.
על החוקים הקדומים – חוקים רבים נכתבו מאות שנים בידי עמים שונים לפני היווצרות חוקי התורה: על חוקי אור-נמו, ליפית אשתר, חוקי שומר, אשנונה, והידועים מכל – חוקי חמורבי. כיצד השפיעו חוקים אלו על חוקי התורה בכל הקשור לדיני נפשות, דיני נזיקין, דינים חברתיים ועוד. בהרצאה זו נבחן מה השוני בין חוקיהם לחוקינו.
מרצה על נושאים בתנ”ך על פי הגישה המחקרית ומרצה על מורשת השואה
הרצאה זו עוסקת במאבקם של השחורים בארה”ב לשוויון זכויות. העבדות בארה”ב החלה בתחילת המאה ה-17 ונמשכה 250 שנה עד לביטולה ע”י הנשיא לינקולן עם תום מלחמת האזרחים. אז החלו השחורים במאבק מסוג שונה: מאבק להשתלבות בחברה האמריקאית ולהכרה כאזרחים שווי זכויות. בהרצאה נסקור את האירועים העיקריים במאבק הזה ונספר על מה שהיה לפני מלחמת האזרחים ובעיקר לאחריה, אירועים שבחלקם היו אלימים ורוויי דם. נבחן כיצד השתנה המאבק לאורך השנים ומספר על גיבורי המאבק ועל קרבנותיו וכיצד באו אירועים אלו לידי ביטוי בתרבות האמריקאית: בספרות, במוזיקה ובקולנוע ובעולם הספורט.
מדריך טיולים, מלווה קבוצות ומרצה
ומה אם אזמין אותך לנסוע בזמן ולבקר בבית המקדש, לגלות איך הוא נראה? מה לבשו אז האנשים? איך נראה בגד הים של בת פרעה כשנכנסה להציל את משה בתיבה מטביעה ביאור?איך מכתירים מלך משיח? מה חשבו והאמינו היהודים בשנת 100 לספירה? בדורה אירופוס נמצא בית כנסת שכולו מכוסה בציורים שצוירו מעט לאחר שבית המקדש השני חרב. אנחנו רואים פסיפסים מדהימים על רצפות בתי הכנסת בצפון הארץ ולפעמים שואלים הכיצד, ציורים בבית הכנסת? אבל בתקופה ההיא לפי התלמוד הירושלמי היה מקובל היה לצייר דמויות, בעיקר כשהמטרה הייתה להלל, לקלס ולשבח. גילויו של בית כנסת זה, המצוי כעת בסוריה עם ציורים מדהימים על כל קירותיו היה מהלומה לתיאוריות הנאציות על חוסר הכישרון האמנותי היהודי. אנו נכיר מיתוסים ומנהגים שהיו חשובים לקהילה היהודית בעיר דורה אירופוס, עיר יוונית במקורה מגוונת ומתוכננת להפליא על נחל פרת, ודרך אגב נזכיר ונראה בטעימה קלה גם את מגוון אזרחיה אוסף מקדשי אליליה ואפילו כנסיה נוצרית מהזמן שהנצרות הייתה נצר קטן ופחות חשוב של היהדות, והאיסלם עדיין לא נולד.
חוקרת ומרצה לארגונים בנושאי עם ישראל